Search
Search Menu

Om mig

Jeg hedder Anne-Mette og jeg elsker yoga.

Jeg er certificeret yogalærer med videreuddannelse i gravid- og efterfødselsyoga – og jeg brænder for at videreformidle den fysiske og mentale styrke, som yoga giver.

Allerede til min første yoga time var jeg grebet. Det er ca. 15 år siden og mit møde med yogaen har sidenhen udviklet sig til et langvarigt venskab.

Oprindeligt var mit mål med yogaen at opnå en mere smidig, stærk og sund krop. Jeg gjorde derfor alt hvad jeg kunne for at efterligne min undervisers yderliggående stillinger. Der er ingen tvivl om, at jeg gik på kompromis med min krop, idet jeg pressede den til at indtage positioner den slet ikke var gearet til.

Jeg har sidenhen lært, at det ikke er ved at presse kroppen ud i spektakulære stillinger eller krampagtigt gennemtvinge diverse positioner, at man opnår styrke og smidighed, nok snarere skader. Først når du bliver bevidst omkring din krop, om kroppens styrker og begrænsninger, er der dannet det rette grundlag for at udforske og blidt udfordre din krop – så du med respekt for din krop kan bevæge dig dybere ind i stillingerne.

Yoga er en fysisk praksis, men det er i høj grad også en mental praksis. I en travl hverdag med tre børn, er yogamåtten og min yogapraksis er det sted, hvor jeg finder ro og får mulighed for at vende blikket indad og genskabe kontakten til mig selv. På denne måde skaber jeg indre balance og opnår mere overskud og energi, hvilket jeg også nyder godt af udenfor yogamåtten.

For mig handler yoga ikke om at være perfekt eller om at efterligne en bestemt serie af stillinger, men derimod at tillade din krop at være sin egen. Det handler om at tage udgangspunkt i kroppen som den er, og have kroppens eventuelle begrænsninger eller udfordringer for øje. Herfra kan du ved hjælp af fx blokke, bælte eller bolster understøtte kroppen der hvor den har brug for det, når du bevæger dig ind og ud af stillingerne. Derved opnår du alle de positive virkninger fra yogaen – du styrker din krop, øger din fleksibilitet og giver dit nervesystem ro. Samtidig får du muligheden for at tjekke ind og få følelsen af at gå dybere ind i dig selv, uden at skade eller gå på kompromis med din krop.

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen på yogamåtten,

Anne-Mette